Mediterrane keuken: gezond en lekker eten!

Mediterrane keuken Le Petit Marseillais

Beroemd en smakelijk... de mediterrane keuken is een pareltje uit het zuiden!

De typische keuken van de Midi heeft de gave om je geest en smaakpapillen mee op reis te nemen! Ze bestaat hoofdzakelijk uit groenten en olijfolie en wordt beschouwd als een gezonde, evenwichtige voeding. Le Petit Marseillais bekokstoofde een menu met typische gerechten waarop de Provençalen fier zijn.

Het aperitief is heilig!
Het aperitief willen de Provençalen voor geen goud missen. Geen wonder, want bij het aperitief komen familie en vrienden samen rond zelfgemaakte tapenades en ansjovispasta, genereus uitgesmeerd over stukken fougasse, en olijven uit oma's tuin!

Vis en groenten: het mediterrane dieet
Niet voor niets wordt de mediterrane keuken aanbevolen door voedingsdeskundigen: ze bestaat hoofdzakelijk uit fruit, groenten en vis. Ratatouille, bijvoorbeeld, op basis van tomaten, courgettes, aubergines en paprika is een topper. En wie graag een populair visgerecht ontdekt, trekt richting Marseille! Daar is de bouillabaisse geboren, de befaamde vissoep geserveerd met een lepeltje pikante rouille en lookcroutons. Hemels!

Desserts die klinken als een klok!
Elke stad in het zuiden heeft haar eigen zoete specialiteit: in Aix smult men van calissons, kleine gebakjes gevuld met amandelpasta. In Saint-Tropez eindigt een traditionele maaltijd niet zonder "tarte Tropézienne", een brioche gevuld met banketbakkersroom en geparfumeerd met oranjebloesemwater. En in Montélimar, aan de poorten van de Provence, weerstaat niemand aan de welbekende nougat.

Mediterrane keuken, bron van Provençaalse gezondheid
Olijven, tomaten, schapenkaas, vis, noten en olijfolie… deze voedingsmiddelen vormen de basis van het mediterrane dieet, bekend omdat het de gezondheid beschermt. Met dit dieet zit je zeker goed! Hoe kan lekkers ook goed zijn voor je gezondheid? We onthullen voor jou de gezondheidsgeheimen van de Provençalen.

Provençaalse menu's
Klaar om mediterraans te eten en te genieten van alle Provençaalse weldaden? Eet veel vis, groenten, volle granen, peulvruchten en schaaldieren. Omgekeerd kun je rood vlees, melkproducten en gesuikerde voedingswaren beter beperken! 

Olijfolie, steringrediënt van de mediterrane keuken
Olijfolie is onmisbaar in alle zuiderse gerechten en dus de ster van dit dieet. Kies liefst extra vierge olijfolie. Deze olie van de eerste koude persing biedt immers de beste voedingskwaliteiten en bewaart haar omega 3, 6 en vitaminen. 

Een dieet voor het hele jaar!
Wat olijven knabbelen bij het aperitief en frieten vervangen door groenten... daarmee heb je nog geen modelvoeding voor een goede gezondheid! Voor een optimaal resultaat volg je een mediterraan dieet op lange termijn. Weg met eenzijdige diëten van korte duur, je moet gewoon je eetgewoonten veranderen!

 

Source: